نقش کود فروت ست در رشد مرکبات

بازدید: 695 بازدید
کود فروت ست

کود فروت ست (Fruit Set) که به کود بهاره نیز معروف است یکی از انواع کود شیمیایی محسوب می شود و به شکل مایع و جامد موجود است. بهترین زمان استفاده از این کود بهار و هنگام تشکیل میوه ها می باشد. از مهم ترین خصوصیات این کود این است که با سرعت بالایی توسط گیاه جذب می شود. بعلاوه فایده استفاده از کود فروت ست در پایان فصل سرد برای درختانی که حالت نرمالی ندارند و در خواب زمستانی هستند تأمین مواد مغزی مورد نیاز آنها می باشد.

کود فروت ست به عنوان کود تنظیم کننده میوه نیز شناخته می شود و هدف آن اثر بر روی مراحل ابتدایی تشکیل میوه می باشد. اجرای برنامه کوددهی فروت ست در درختان میوه مشکل ریزش گل و میوه را رفع کرده و باعث تولید محصول با کیفیت خواهد شد.

از عناصر مغزی مفید کود بهاره می توان به فسفر، ازت، بور، روی و اسید آمینه اشاره کرد. تأمین این عناصر جهت رشد مطلوب گیاه بسیار اهمیت دارد. در ترکیبانواع گوناگونی از کود فروت ست ، میزان مواد مغزی متفاوتی بکار رفته است. برای مثال بعضی از برندها حاوی عناصری همچون منیزیم، کلسیم، آهن، کلسیم و پتاسیم هستند. چنانچه عنصر بور در ساختار این کود وجود داشته باشد سبب افزایش کیفیت لقاح شده، تولید میوه را بالا برده و همچنین از میزان تشکیل میوه های ناقص نیز کاسته می شود.

نیتروژن موجود در کود فروت ست عاملی مهم در افزایش میزان فتوسنتز می باشد. عنصر روی نیز فعالیت آنزیمی را بیشتر کرده و تولید کلروفیل را افزایش می دهد که نتیجه آن بهبود عمل فتوسنتز است. کمک به شکوفایی جوانه های رویشی و بازده حداکثری درختان میوه از دیگر مزایای استفاده از این کود می باشد. همچنین استفاده از این کود میزان گرده افشانی و لقاح را افزایش می دهد.

همواره ابتلاء گیاهان به آفات و بیماری ها از مشکلات پرورش دهندگان گل و گیاه محسوب می شود. کود فروت ست تولید شمشاد شیمی که دارای مرغوب بالایی هست را تهیه کرده و مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری را افزایش دهید. این کود شامل عناصری همچون نیتروژن، بور، روی می باشد و می تواند نیاز درخت را نیز به این عناصر را نیز تأمین کند.

در حال حاضر انواع مختلفی از کود فروت ست با برند هایی از شرکت های مختلف در بازار عرضه می شود که با توجه به اجزای تشکیل دهنده خصوصیات این کودنیز نسبت به هم متفاوت می شود. از خصوصیات مهم کود فروت ست تحریک گلدهی و افزایش تولید میوه مرغوب و با کیفیت است.

کشاورزان و باغداران بایستی با توجه به نیاز درخت خود نسبت به خرید این کود اقدام کنند. چنانچه قصد خرید اینترنتی این کود را دارید، کود فروت ست شمشاد شیمی می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. از دیگر خصوصیات این کود کاهش سال آوری درختان میوه می باشد. بدین معنی که درخت می تواند هر ساله پربار باشد و میوه دهد. این کود به دلیل داشتن آمینواسید در ترکیب خود به سرعت توسط درخت جذب می شود. ذخیره سازی مواد مغزی مورد نیاز گیاه جهت فعالیت دوباره، رشد جوانه های رویشی، تحریک گلدهی و تولید میوه از دیگر ویژگی های این کود می باشد. مصرف این کود درفصل زمستان سبب می شود عناصر غذایی که برای درخت ضروری است در آن ذخیره شده و با شروع فصل جدید در اختیار درخت قرار گیرد و همچنین از بروز اختلال در شروع فعالیت زیستی گیاه و جوانه زنی جلوگیری می کند.

نقش کود فروت ست برای گیاه پسته

مزیت استفاده از این کود برای درخت پسته افزایش میزان گلدهی می باشد که افزایش تولید محصول را نیز به همراه خواهد داشت. این کود بر روی خوشه بندی و عمل تلقیح درخت پسته نیز تأثیر زیادی دارد. دلیل اصلی افزایش سال آوری درخت پسته را می توان شاداب نبودن درخت و ضعیف شدن آن در سال پرباری دانست که نتیجه آن ریزش جوانه های رویشی و عدم باردهی در سال بعد خواهد بود. چنانچه کشاورزان از کود فروت ست استفاده کنند از ریزش جوانه های درخت پیشگیری کرده و مشکل افزایش سال آوری درخت پسته رفع خواهد شد.

کود فروت ست پسته علاوه براینکه جوانه های رویشی را تقویت می کند از ریزش پسته قبل از رسیدن جلوگیری کرده و سبب تولید محصولی با کیفیت، مرغوب، سالم و بدون مغز پسته پوک می شود. همچنین این کود مقاومت گیاه را به سرمازدگی افزایش می دهد. هر زمان جوانه های درخت پسته متورم شدند و قبل از مشاهده شکوفه و برگ روی شاخه های درخت بهترین زمان مصرف این کود می باشد. اغلب کشاورزان از این کود جهت بیدار شدن درخت پسته از خواب و تشکیل هسته ابتدایی آن استفاده می کنند. مرحله دیگری از رشد درخت که می توانید از این کود بهره بگیرید پس از اتمام برداشت محصول و جهت تأمین مواد مغزی جوانه ها می باشد. در این حالت کاهش سال آوری درخت پسته و تولید محصول سال آینده تضمین می شود. میزان مصرف این کود برای درخت پسته با توجه به عواملی همچون سن درخت، میزان نیاز به مواد مغزی و مقدار رشدآن متفاوت خواهد بود.

نقش کود فروت ست برای انگور

خاک مناسب درخت انگور در تولید محصول خوب نقش دارد اما کوددهی درخت نیز روی باردهی آن بی تأثیر نیست. مصرف کود فروت ست انگور در مرحله گل انگیزی گیاه بسیار حائز اهمیت است. مرحله گل انگیزی مهم ترین مرحله در شکل گیری میوه محصولات باغات می باشد که نقش اساسی در مقدار باردهی و سوددهی برای کشاورزان دارد. در واقع مرحله ای است که پیغام شکل گیری گل از برگ های گیاه به جوانه منتقل می شود. فاکتورهای زیادی از جمله شرایط غذایی گیاه در انتقال این پیام نقش مهمی دارند.

در تعیین زمان گل انگیزی درخت انگور، عواملی همچون شرایط آب وهوایی و نوع رقم درخت انگور اثرگذار است و بیشتردر ماه های اردیبهشت و خرداد انجام می شود. مصرف این کود در طول فصل رشد گیاه و طبق زمان گل انگیزی درختان میوه اثر مثبت بر تحریک گلدهی خواهد گذاشت. بهترین زمان استفاده از این کود بصورت محلول پاشی یک هفته قبل از باز شدن جوانه های رویشی می باشد تا گیاه فرصت لازم برای جذب مواد مغزی و انتقال آن داشته باشد و گیاه بتواند در وقت نیاز از آن بهره ببرد. همچنین با مصرفاین کودنه تنها میزان گلدهی بیشتر می شود بلکه تولید گل در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت. تأمین عناصری همچون ازت، روی و بور که از اجزای جدایی ناپذیر فروت ست می باشند در زمان رشد درخت انگور نیز ضروری است و کمبود آن باعث کوچک شدن حبه و کم پشتی خوشه های انگور خواهد شد.

نقش کود فروت ست برای مرکبات

کوددهی مرکبات در زمستان برای حفظ درخت از سرما و رفع اثرات مخرب آن بر روی درخت ضرورت دارد. یکی از اثرات مثبت کود فروت ست حفظ درخت در فصل سرد سال است. کود فروت ستی که برای مرکبات مورد استفاده قرار می گیرد بایستی دارای نیتروژن، بور و روی باشد تا مرکبات را در باردهی بیشتر محصول، مقاومت در برابر سرمازدگی و پیشگیری از ریزش جوانه های رویشی یاری کند. این کود با بهبود گرده افشانی در مرکبات، باعث تولید محصول سالم و بدون نقص می شود که منجر به سودآوری برای کشاورزان خواهد شد.

محلول پاشی مرکبات با کودهای موجود در بازار مانند کود فروت ست شمشاد شیمی که در ترکیبش عنصر روی و منگنز به همراه اسیدآمینه وجود دارد باعث می شود که تولید کلروپلاست و آنزیم های گیاهی افزایش یابد. همچنین عنصر روی موجود در این نوعکود فروت ست مرکبات سبب افزایش سنتز پروتئین گیاهی و بهبود کیفیت محصول می شود.

پیشنهاد کارشناسان کشاورزی این است که از این کود برای درختان میوه در تمام مراحل رشد به غیر از زمان به گل رفتن درخت استفاده شود. لازم به ذکر است که با توجه به تفاوت فیزیولوژی تولید گل در مرکبات با سایر درختان میوه، از محلول پاشی کود فروت ستی که در ترکیبش روی و بور داردبعد از برداشت میوه خودداری کنید. چند هفته قبل از به گل رفتن مرکبات (اواخر اسفند ماه) مناسب ترین زمان استفاده از کودهای حاوی روی و بور می باشد.محلول پاشی کودهای حاوی فسفر و پتاسیم پس از اتمام برداشت محصول توصیه می شود.

اشتراک گذاری
سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
ورود به سایت