کودهای مناسب برای گیلاس

بازدید: 918 بازدید
کودهای مناسب برای گیلاس

بهترین کود برای درخت گیلاس کودی است که شامل تمام مواد مغزی مناسب گیاه باشد. کوددهی به گیلاس داشتن محصول با کیفیت با طعم مطلوب و بازار پسند را تضمین می کند.

کشاوزان معتقد هستند کوددهی برای درختان گیلاس که 3 تا 5 سال دارند و هنوز به سن بلوغ و تولید میوه نرسیده اند، لازم نیست. کوددهی درفصل پائیز، بهترین زمان برای کوددهی درختان میوه از جمله درخت گیلاس است. در این زمان برگ های درخت گیلاس کاملا ریزش کرده اما هنوز ریشه گیاه در حال رشد است. ریشه درخت گیلاس سطحی بوده و می تواند مواد مغزی مناسب را به خوبی جذب و ذخیره کرده و در فصل رویش که گیاه وارد مرحله جدید رشد می شود در اختیار درخت گیلاس قرار می دهد. در نتیجه توصیه می شود خاک زیر کشت از نظر مواد مغزی مورد نیاز گیاه تقویت شود.

لازم بذکر است که اگر به دلایلی نتوانستید کوددهی به درخت گیلاس را در فصل پائیز انجام دهید اصلا نگران نباشید چرا که می توان از کود مناسب برای درخت گیلاس در ابتدای فصل بهار، و 2 تا 3 هفته قبل از شکوفه دادن درخت نیز استفاده کرد. بطور کلی درختان میوه بعد از آنکه شروع به میوه دهی می کنند نیاز بیشتری به نیتروژن دارند اما این موضوع در ارتباط با درخت گیلاس صدق نمی کند، بنابراین در این زمان استفاده از کود با نیتروژن کم توصیه می شود. کنترل علف های هرز نیز بسیار اهمیت دارد چون در استفاده از مواد مغزی بین درخت گیلاس و علف های هرز رقابت ایجاد می شود.

کود مناسب برای گیلاس در زمان تورم جوانه

در زمان قبل از به گل رفتن درخت گیلاس یعنی اوایل بهار، وقتی که کمتر از 50 درصد جوانه ها بر روی شاخه رشد کردند توصیه می شود که از کودهای فروت ست (fruit set) استفاده شود (به اولین مرحله تشکیل میوه در نهنج گل فروت ست گفته می شود). این کودها حاوی عناصر روی، نیتروژن و بور هستند که وظیفه تأمین انرژی لازم جوانه ها در آغاز فصل رویشی جهت ورود به مرحله زایشی و تحریک گیاه به شکوفه دادن را بر عهده دارند که باعث می شود شکوفه ها کمتر ریزش کنند، عمل گرده افشانی بهتر انجام شده و در نتیجه درصد بالاتری از شکوفه ها تبدیل به میوه شوند.

کوددهی درخت گیلاس بعد از ریزش گل ها

در زمان که شکوفه های درخت گیلاس شروع به ریزش می کند کوددهی درخت گیلاس با NPK سبب تقویت گیاه جهت رشد بیشتر در راستای تولید میوه مرغوب می شود. یکی از عوامل تنش زا برای درخت گیلاس نوسانات دماییاست. اثر این تنش بر درخت گیلاس ریزش گل و تولید میوه هایی با ظاهری ترک خورده می باشد. کوددهی درخت گیلاس با منزیم به صورت محلول پاشی باعث محافظت گیاه از این تنش می شود.

کود مناسب برای گیلاس در مرحله ی فندقی شدن

در مرحله ای از رشد گیاه که شکوفه ها تبدیل به فندقه می شود استفاده از کود حاوی پتاسیم بالا توصیه می شود. در این زمان گیاه در حال تشکیل میوه بوده و برای داشتن محصولی با ابعاد بزرگ تر بایستی تقسیم سلولی گیاه را افزایش داد. استفاده از کود پتاسیم سبب افزایش انتقال قندها در گیاه می شود که این امر افزایش جذب آب بیشتر توسط گیاه راه به همراه خواهد داشت که نتیجه ی آن تولید میوه ی درشت تر است. ازکود پتاسیم در این مرحله به دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده می شود.

کود مناسب برای گیلاس قبل از برداشت

برای کوددهی درخت گیلاس در چند هفته قبل از برداشت استفاده از کود پتاسیم مناسب است که بهتر است به روش محلول پاشی انجام گیرد. نتیجه ی کوددهی درخت گیلاس با پتاسیم، تولید محصولی درشت و با کیفیت است. در این زمینه پیشنهاد ما استفاده از کود سولفات پتاسیم شرکت شمشاد شیمی است که خالص ترین کود پتاسیم در جهان می باشد.

کوددهی درخت گیلاس در زمان پس از برداشت

پس از برداشت محصول، بایستی کود فروت ست را که در ترکیب خود دارای عنصر روی هست در برنامه کوددهی درخت گیلاس گنجاند، چراکه باعث افزایش توانایی درخت در تولید جوانه می شود. استفاده از این نوع کود برای درخت گیلاس در تأمین مواد مغزی مورد نیاز گیاه در حین میوه دهی نیز بسیار مناسب و تأثیرگذار است.

چه کودی برای درخت گیلاس مناسب است؟

اگر جز افرادی هستید که می خواهید درخت گیلاس پرباری داشته باشید حتما این سوال به ذهنتان رسیده چه کودی برای درخت گیلاس مناسب وخوب است. قبل از کوددهی گیلاس بایستی نیاز خاک از نظر مواد مغزی تعیین شود که این کار از طریق آزمایش خاک صورت می گیرد، سپس با توجه به نتایج آزمایش از کود مناسب برای گیلاس استفاده می شود. اسیدیته خاک نیز در جذب کود برای درخت گیلاس اثر می گذارد، بدین صورت که اگر مقدار آن از حالت خنثی بالاتر رود و خاک قلیایی شود قابلیت جذب برخی از مواد مغزی از بین خواهد رفت.

فواید استفاده از کود NPK برای گیلاس

کود مناسب برای درخت گیلاس باید دارای مقادیر یکسان از NPK باشد. معمولا این نسبت به صورت 10-10-10 بکار برده می شود. و برای این منظور کود NPK 10:10:10 +TE شرکت شمشاد شیمی بهترین گزینه بوده که استفاده از کودهای نیتروژن دار سبب تحریک رشد برگ و شاخه در گیاه شده، کود فسفر ریشه زایی و رویش شکوفه را تقویت می کند و ظرفیت باردهی را افزایش می دهد. کمبود پتاسیم در درخت گیلاس نیز دارای علائمی می باشد، سوختگی برگها و تغییر رنگ برگ به آبی متمایل به سبز از نشانه های کمبود این عنصر در درخت گیلاس می باشد. استفاده از کود پتاسیم برای گیلاس این علائم را از بین برده و مقاومت گیاه در برابر بیماری ها را نیز افزایش می دهد. کود مناسب برای گیلاس NPK محلول در آب بوده و بصورت محلول پاشی استفاده می شود.

کود مرغی برای درخت گیلاس

یکی از بهترین کودهای مورد استفاده برای درخت گیلاس کود مرغی است. بهترین زمان استفاده از کود مرغی برای درخت گیلاس اوایل فصل بهار است. چرا که فرصت لازم برای تجزیه شدن کود برای گیلاس فراهم بوده و می تواند مواد مغزی مورد نیاز گیاه را تأمین کند. یکی از فوایداستفاده از کود مرغی برای درخت گیلاس تولید میوه هایی درشت و گوشتی است. اگر کود مرغی تازه پای درخت گیلاس بریزید به دلیل سطحی بودن ریشه ها سریع می سوزد. حتما یک هفته پس از خشک شدن کامل، کود مرغی را استفاده کنید.

کود آهن برای درخت گیلاس

یکی از عناصر مورد نیاز درخت گیلاس آهن می باشد. کمبود آهن بیشتر در خاک های زیر کشت آهکی و خاکی با PH بالا مشاهده می شود. علائم کمبود آهن در برگ و میوه درخت گیلاس با کم رنگ شدن آن خود را نشان میدهد. یکی از مزایای استفاده از این کود برای گیلاس این است که با یک بار استفاده در مقایسه با سایر کودها مدت طولانی تر (تقریبا 3 سال) در خاک باقی مانده و با میکروارگانیسم های خاک سازگار می شود. کود آهن را در برنامه کوددهی درخت گیلاس قرار دهید تا شاهد برگ ها و میوه هایی خوشرنگ باشید.

با توجه به مطالب گفته شده برای بهره مندی از درخت گیلاس با داشتن میوه هایی خوش طعم، خوش رنگ و با کیفیتی بالا، باید مطمئن شوید که ریشه ی گیاه تمام مواد مغزی مورد نیاز خود را در یافت می کند. بنابراین انتخاب مناسب ترین کود و برنامه کوددهی درخت گیلاس بسیار حائز اهمیت است. همچنین استفاده از کودی که دارای کیفیت مرغوب باشد نیز یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید بدان توجه داشت. شرکت شماد شیمی تولید کننده انواع کودهای شیمیایی با مرغوب ترین مواد اولیه روسی بوده که داشتن محصولی با کیفیت رو برای شما تضمین می کند.

اشتراک گذاری
سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
ورود به سایت