کودهای مناسب برای نارنگی

بازدید: 715 بازدید
کودهای مناسب برای نارنگی

کود برای درخت نارنگی در مراحل مختلف رشد، گلدهی و تولید میوه به تأمین مواد مغزی گیاه کمک کرده و در تولید محصول با کیفیت تأثیر فوق العاده ای دارد. تقویت درخت مرکبات و بخصوص نارنگی از همان ابتدای کاشت درخت تا برداشت محصول و بخصوص فصل رشد بسیار حیاتی بوده و تنها با بهره مندی از برنامه کودی درخت نارنگی امکان پذیر است.

درخت نارنگی با تولید محصولی آبدار و شیرین از آن دسته مرکباتی است که برای کشاورزان و باغداران گزینه مناسبی جهت کاشت محسوب می شود. فراهم سازی شرایط محیطی مطلوب و همچنین توجه و رسیدگی به تغذیه درخت نارنگی از جمله مواردی هستند که باید برای داشتن محصول با کیفیت به آن توجه ویژه ای شود.

لازم به ذکر است که عدم تعادل مواد مغزی به درخت مرکبات آسیب می زند، پس بهتر است که قبل از مصرف کود آزمایش خاک انجام شود و براساس نتیجه آن کوددهی درخت نارنگی انجام گیرد. سن درخت نیز بر میزان کوددهی درخت نارنگی اثرگذار بوده و هرچه درخت جوان تر باشد نیازمند کوددهی بیشتری است.

جهت داشتن درخت نارنگی شاداب بابرگ هایی براق و سرسبز کودی را به عنوان کود مخصوص برای درخت نارنگی انتخاب کنید که شامل تمام مواد مغزی مورد نیاز گیاه از جمله نیتروژن، پتاسیم، فسفر و ریزمغزی ها باشد تا قادر باشد تمام نیاز تغذیه درخت را تأمین کند.

استفاده از کود کلسیم به رشد برگ های سالم درخن کمک بسزایی می کند. مصرف کود نیتروژن برای مرکبات را نیز جهت تولید میوه هایی خوش رنگ و با طعم فوق العاده در ذهن بسپارید. همچنین از این کود به عنوان تحریک کننده رشد درخت نیز استفاده می شود و بهترین زمان استفاده، قبل از ورود گیاه به مرحله رشد زایشی است.

در صورتیکه درخت نارنگی در مرحله زایشی نیتروژن مازاد دریافت کند، باردهی به تأخیر می افتد. نیاز مرکبات به عنصر فسفر در مقایسه با دو عنصر پرمصرف نیتروژن و پتاسیم کمتر بوده بنابراین بهتر است کشاورزان کود NPK استفاده کنند که نیتروژن و پتاسیم بیشتری داشته باشد.

مصرف کود نیتروپتاس به شکل گرانوله به دلیل اینکه مواد مغزی را با سرعت کمتر و بصورت مداوم آزاد می کند در بین باغداران رایج تر است. جهت تأمین نیاز تغذیه درخت نارنگی مصرف کود در ابتدای فصل پائیز، پایان فصل زمستان و میانه فصل بهار توصیه می شود.

بهترین کود برای رشد سریع مرکبات در شرایطی سبب افزایش راندمان تولید درخت خواهد شد که در زمان مناسب مصرف شود. همانند سایر درختان، نارنگی نیز به یک برنامه کوددهی منظم احتیاج دارد و مصرف کود در زمان نامناسب باردهی درخت را کاهش داده و تولید محصول با کیفیت به تعویق می افتد.

مرکبات در طول مراحل مختلف رشد خود به مقدار متفاوتی از مواد مغزی نیاز دارند اما مهم ترین زمان کوددهی درخت نارنگی مرحله گلدهی می باشد، چراکه بهره مندی از محصولات مرغوب و باغ میوه سودآور مستلزم گلدهی مطلوب درخت است. عدم توجه به کوددهی در این زمان می تواند خسارت جبران ناپذیری بر روی باردهی درخت داشته باشد. بعلاوه مراقبت و رسیدگی درخت در فصل سرد سال نیز بسیار اهمیت داشته و کوددهی در این زمان درخت را جهت گلدهی و تولید میوه در فصل جدید آماده می کند. اگر قصد کوددهی مرکبات در زمستان جهت محافظت از سرمازدگی و افزایش گلدهی را دارید، استفاده از کود فروت ست بهترین گزینه است.

در حال حاضر چهار روش اصلی جهت کوددهی درخت نارنگی وجود دارد. یکی از این روش ها محلول پاشی بوده بدین صورت که کود مورد نظر پس از آماده سازی بر روی اجزای مختلف درخت اسپری می شود. محلول پاشی روند جذب مواد غذایی بوسیله برگ ها را سرعت بخشیده و تا حدودی سبب از بین رفت آفات درخت می شود.

می توانید با محلول پاشی کود اثرات فوق العاده آن را بر روی رشد و باردهی درخت خود نظاره کنید. کوددهی با روش آبیاری یکی دیگر از انواع استفاده از کود برای درخت نارنگی می باشد. در این متد مخلوط کود و آب را بطور مستقیم پای درخت ریخته می شود. از مزیت این روش کوددهی این است که علاوه بر تأمین مواد مغزی ضروری درخت که با جذب ریشه به قسمت های محتلف گیاه می رسد، خاک تحت کشت نارنگی نیز تقویت می شود.

چنانچه قصد دارید از کود پودری جهت کوددهی درخت استفاده کنید پخش سطحی بهترین روش است. این روش بدین گونه است که کود با فاصله از تنه درخت بر روی خاک بطور یکسان پخش شده و پس از اتمام کار آبیاری انجام می شود. جهت اعمال کود پائیزه مرکبات از روش چالکود استفاده می شود. در این روش از کوددهی در مرحله اول چاله هایی با عمق مناسب حفر شده و سپس با کود و خاک پر می کنندو آبیاری انجام می دهند. در واقع بهترین روش کوددهی مرکبات با توجه به نوع کود و زمان استفاده متفاوت بوده و باید به گونه ای باشد که بتواند مواد مغزی و املاح مورد نیاز گیاه را از راه ریشه و برگ در دسترس درخت قرار دهد.

عنصر پتاسیم جزء عناصر پرمصرف درخت نارنگی محسوب شده و در برنامه کوددهی میزان کود پتاس برای مرکبات را در طول رشد بیشتر در نظر می گیرند، بنابراین مصرف کود پتاسیم از ابتدای کاشت نهال تا زمان پیری درخت الزامی می باشد. نتیجه میزان کافی عنصر پتاسیم در مرکبات افزایش میزان گلدهی و تشکیل میوه می باشد.

اگر درخت نارنگی گلدهی بالایی داشته باشد اما قبل از تبدیل به میوه ریزش کند می توان دلیل آن را کمبود پتاسیم دانست. نقش مهم کود پتاسیم را در بالا بردن قابلیت جذب آب توسط سلول های تشکیل دهنده میوه، تولید حداکثری مواد قندی در نارنگی و همچنین برداشت محصولی درشت، با ضخامت پوست مناسب و بازارپسند را تمی توان نادیده گرفت. بهترین زمان استفاده از این کود برای مرکبات پس از مرحله فندقی شدن میوه می باشد.

هیومیک اسید به دلیل دارای بودن مواد مغزی مورد نیاز مرکبات به عنوان بهترین کود برای درخت نارنگی شناخته شده است. چنانچه در کوددهی درخت از هیومیک اسید استفاده کنید در زمان کوتاه به بیشترین تولید و باردهی می رسید.

مصرف این کود می تواند میزان عملکرد درخت را تا 40 درصد افزایش دهد. از فواید این کود می توان کمک به جذب آهن را نام برد که در خوش طعمی و افزایش کیفیت محصول نقش اساسی دارد و به سختی در دسترس گیاه قرار می گیرد. بعلاوه از پیر شدن زودهنگام مرکبات جلوگیری کرده و با افزایش جذب مواد مغزی توسط ریشه باردهی را چندین برابر می کند.

بیماری ریشه مرکبات از عواملی است که سبب کاهش رشد و تولید محصول بی کیفیت خواهد شد، مصرف هیومیک اسید از ریشه درخت در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند و میزان خسارت ناشی از آفات و بیماری را به حداقل می رساند. همچنین عنصر پتاسیمی موجود در ترکیب این کود با بهبود عملکرد روزنه های گیاه مانع خارج شدن آب اضافی می شود. هیومیک اسید در مقایسه با سایر کودهای شیمیایی به راحتی شسته نشده و میزان دوام و ماندگاری بالایی دارد و می تواند تا چندین سال در خاک باقی بماند.بهترین زمان مصرف این کود برای مرکبات فصل بهار و پس از اتمام برداشت محصول می باشد.

یکی دیگر از عناصری که درخت نارنگی برای رشد مطلوب خود به آن نیاز دارد، آهن است. کمبود آهن در مرکبات با علائمی همچون زرد شدن و رنگ پریدگی برگ درخت خود را نشان می دهد و مانع رشد گیاه خواهد شد. بهترین کود آهن برای مرکبات آن دسته از کودهایی هستند که علاوه بر تأمین آهن مورد نیاز درخت، زمان ماندگاری بالایی در خاک داشته و مصرف آن عمل فتوسنتز را افزایش و زردی برگ درخت را رفع کند.

درخت نارنگی در خاک لومی که زهکشی مناسبی داشته باشد، خوب رشد می کند. اگر میزان شوری خاک بالا باشد به دلیل نابودی ریشه رشدش کاهش مییابد. حتما در انتخاب نوع نهال نارنگی شرایط اقلیمی منطقه را نیز در نظر بگیرید.منطقه های جنوب ایران به دلیل آب و هوای گرم، خاک سبک، بدون شوری و زهکشی خوب برای پرورش مرکبات بسیار ایده آل است.

آفتاب برای رشد مرکبات بسیار مفید بوده و بایستی در روز حدود 6 ساعت نور خورشید دریافت کند به همین دلیل در شرایط سایه رشد مطلوبی نخواهد داشت. چنانچه جزء پرورش دهندگان مرکبات در جنوب هستید توصیه می شود از بهترین کود برای مرکبات جنوب در شروع فصل رشد استفاده کنید، در این زمان ریشه بیشترین رشد خود را داشته و جذب مواد مغزی به بالاترین حد خود می رسد. همچنین در مناطقی که هوا بسیار سرد باشد انتظار رشد بالا از درخت نارنگی نداشته باشید. چنانچه درخت نارنگی رشدش متوقف شده و دلیل آن را نمی دانید، پیشنهاد می شود که از کود هیومیک اسید که ترکیب خود هورمون های محرک رشد مثل اکسین دارد برای رشد مجدد درخت استفاده کنید.

چنانچه کشاورزان کوددهی خاک را قبل از کاشت نهال نارنگی در برنامه خود قرار دهند محیط ایده آلی تری برای رشد ریشه درخت و تغذیه آن فراهم می کنند و می توانند شاهد سوددهی بالای باغات خود باشند. جهت کوددهی درخت نارنگی این نکته را مد نظر داشته باشید که رفع کمبودهای غذایی درخت در زمان فصل رشد در افزایش باردهی نقش حیاتی دارد و بی توجهی به این موضوع رشد درخت را کاهش می دهد.

اشتراک گذاری
سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
ورود به سایت