کود آمینو اسید و خواص آن برای گیاهان و درختان

بازدید: 591 بازدید
آمینو اسید و خواص آن

همه کشاورزان، باغداران و کسانی که به پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی مشغول هستند می دانند که در طول مراحل رشد یک گیاه یا یک درخت و برای سلامت بیشتر آن باید از کودهای مختلف ارگانیک و شیمیایی استفاده کنند. اما هر کدام از این کودها تاثیرات مختلفی بر گیاهان دارند و باید به شیوه های مشخص و در زمان های به خصوصی به خاک اضافه شوند. یکی از بهترین کودهایی که باید هر کشاورزی از آن استفاده کند، کود آمینو اسید برای گیاهان آپارتمانی و محصولات باغ ها و مزارع کشاورزی است.

آمینو اسید یا اسیدهای آمینه جزء دسته ای از مواد مورد نیاز برای گیاهان، جانوران و انسان ها هستند که به تعداد زیادی در طبیعت وجود دارد. تا کنون نزدیک به 100 نوع از آن ها کشف شده است که تنها از این میان، 20 نمونه از آن ها قابل استفاده برای جانداران هستند. به طور کل می توان اسیدهای آمینه را به دو گروه ضروری (غیر قابل تجزیه توسط گیاهان ) و غیر ضروری ( قابل تجزیه توسط گیاه ) تقسیم کرد. برای اینکه انواع مورد نیاز این اسیدهای آمینه از هر دو گروه را بتوان برای گیاهان استفاده کرد، باید آن ها را با استفاده از یکی از روش های زیر به کودهای مناسب تبدیل کرد :

  • هیدرولیز اسیدی
  • هیدرولیز اسیدی کنترل شده
  • هیدرولیز آنزیمی

کاربردهای انواع کودهای آمینو اسید

  • تریپتوفان: برای فرایند سنتز اکسین در گیاهان مورد نیاز است.
  • پرولین: باعث تقویت دیواره سلولی و بهبود فرایند گرده افشانی گیاهان می شود.
  • لوسین، آلانین و والین: این دسته از اسیدهای آمینه باعث می شود کیفیت محصولات بالا برود.
  • لیزین: این ماده باعث وزن گیری بیشتر محصولات و میوه ها می شود.
  • آرژنین: باعث رشد سلول ها، تولید جوانه ها و برگ های درختان و گیاهان می شود.
  • هیستیدین: این آمینو اسید باعث رشد سریع تر محصولات می شود.
  • متیونین: این اسید آمینه باعث می شود میوه و محصول گیاهان زودتر و بهتر برسد.
  • گلیسین و اسید گلوتامیک: باعث افزایش جذب آهن و فرایند ایجاد کلروفیل در بافت گیاهان می شود.

خواص کودهای آمینو اسید برای گیاهان

  • نقش موثر اسید آمینه در فتوسنتز گیاهان

یکی از اصلی ترین فعالیت های گیاهان و درختان، فتوسنتز است. پیش نیاز فتوسنتز، ماده ای به نام کلروفیل در گیاهان است. نقش کودهای آمینو اسید داتیس، جنوبگان و فرمولایف در افزایش عملیات فتوسنتز، تولید بیشتر کلروفیل است. به همین دلیل نیز گیاهان انرژی بیشتری برای فتوسنتز به دست می آورند. در نتیجه آن نیز میزان رشد و تشکیل سلولی، جوانه زنی و تشکیل میوه نیز در آن ها به شدت افزایش می یابد.

  • کاهش استرس گیاهان در طول رشد با اسیدهای آمینه

یک گیاه در طول رشد و پرورش خود، در اثر حوادث و اتفاق های مختلفی دچار استرس می شود. این ناملایمات ممکن است شامل سرما و گرمای زیاد، پر آبی یا کم آبی، یخ زدگی، حملات حشرات و آفت ها باشد. انواع کودهای آمینو اسید باعث می شوند تحمل و مقاومت گیاه و درخت در برابر این ناملایمات بیشتر شود و بتواند به زندگی خود ادامه دهد. به همین دلیل هنگامی که این کودها را استفاده می کنیم، کشاورزان می توانند با اطمینان بیشتر طول سرمای زمستان و گرمای تابستان و امکان حجوم آفات را طی کنند.

  • نقش کود آمینو اسید در افزایش و رشد میوه گیاهان و درختان

در بیشتر مواقع خاک باغ و زمین کشاورزی، به دلایل مختلفی مانند کاشت بیش از حد محصولات، آبیاری بیش از حد و کهنگی نمی توانند نیازهای مختلف گیاهان و درختان را بر طرف کنند. به همین دلیل نیز گاهی حجم جوانه زنی درختان و غده زنی بوته ها و گلدهی گیاهان کم می شود. در این گونه مواقع باید از کودهایی مانند کودهای آمینو اسید استفاده کرد تا حجم جوانه زنی و غده زنی آن ها افزایش پیدا کنند. علاوه بر این به دلیل افزایش فعالیت هورمون اتیلن، باعث رسیدگی زودتر میوه ها می شود.

  • افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی

آنچه برای همه کشاورزان مهم است، این است که در انتهای برداشت، محصولی پر بار و با کیفیت داشته باشند. علاوه بر این میزان ماندگاری محصولات کشاورزی هنگام نگهداری در انبار نیز باید زیاد باشد تا محصولات به سرعت خراب نشوند. انواع مختلف کودهای آمینو اسید، باعث بهبود رشد کمی محصولات کشاورزی و باغداری و افزایش تعداد میوه ها و افزایش رشد کیفی آن ها مانند خوش طعم شدن، جلوگیری از خراب شدن و بالا رفتن ماندگاری آن ها می شود.

  • افزایش جذب مواد مغذی از طریق ریشه

در طول رشد و پرورش گیاهان مختلف، یک کشاورز باید از کودهای مختلفی استفاده کند. این شامل عناصر ماکرو مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر میکرو یا ریز مغذی مانند آهن، سدیم، منیزیم، کلسیم، روی، منگنز هستند. در کنار استفاده از این عناصر، کودهای آمینو اسید باعث می شود قدرت جذب ریشه برای جذب انواع این عناصر و کودها بیشتر شده و فرآیند جذب نیز افزایش پیدا کند.

  • تاثیر کود آمینو اسید در افزایش فرایند گرده افشانی

بسیاری از گیاهان و حتی درخت ها، با استفاده از گرده افشانی بارور شده و رشد می کنند. این شیوه طبیعی رشد گیاهان بسیار به رشد آن ها کمک می کند. البته باید این گرده ها و دانه هایی که پخش می شود بارور باشند. یکی از کودهایی که به باروری گرده ها کمک می کند، کودهای آمینو اسید است. گیاهانی که با استفاده از این کودها بارور شده اند، زودتر و بیشتر جوانه می زنند، برگ بیشتری می دهند و کیفیت محصول بسیار زیادی پیدا می کنند. چرا که اسیدهای آمینه، قابلیت کلات کنندگی این عناصر را دارند.

  • تاثیر بر روزنه های هوایی

روزنه های برگ

باز و بسته شدن روزنه های گیاهان، یکی از مواردی است که باید به خوبی انجام شود. چرا که این فعالیت باعث رشد بهتر و اکسیژن رسانی به بافت سلول ها می شود. عوامل زیادی باعث بهبود این فعالیت می شود. از جمله میزان مناسب رطوبت رسانی، دمای مناسب هوا و نور کافی. یکی از کودهایی که به باز شدن روزنه های گیاهان کمک می کند، کودهای آمینو اسید است. علاوه بر این باعث جذب بهتر کربن دی اکسیدها می شود که این نیز به رشد بهتر گیاهان کمک می کند.

زمان و طریقه مصرف کود آمینو اسید

کودهای اسید آمینه ممنوعیت مصرف در هیچیک از مراحل رشد گیاهان و درختان ندارند و در هر زمان بر حسب نیازشان می توان از نوع مشخصی از آن ها استفاده کرد. البته لازم است قبل از آن با یک مشاوره کشاورزی درباره میزان و نوع آن ها مشورت کنید. اما آنچه مهم است این است که نحوه استفاده از آن ها برای هر کدام از گیاهان و میوه های مختلف متفاوت است.

همچنین این کودها در نوع مایع و پودری در بازار موجود هستند. قیمت کودهای آمینو اسید مایع و اسیدهای آمینه پودری نیز چندان تفاوتی با هم ندارند. کودهای مایع به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرند اما کودهای پودری به صورت جامد روی خاک ریخته می شوند تا با هر بار آبیاری جذب ریشه شوند.

آمینو اسید تولیدی شرکت شمشاد شیمی

کود مایع آمینو اسید شرکت شمشاد شیمی با نام Amino Gold یکی از بهترین کودهای آمینو اسیدی در سطح خاورمیانه و حتی جهان می باشد که با جدیدترین متدهای روز دنیا و با بالاترین کیفیت و از مرغوبترین مواد اولیه تولید و به بازار عرضه شده است.

آمینو اسید تولیدی این شرکت با دارا بودن 25 نوع اسید آمینه مورد نیاز جهت گیاهان و محصولات کشاورزی جهت بهبود ساختمان فیزیکی و خصوصیات شمیایی خاک می گردد و تاثیر بسیار شگفت انگیزی در محصولات نهایی کشاورزی دارا می باشد.

اشتراک گذاری
سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
ورود به سایت