کودهای مناسب برای هندوانه

بازدید: 769 بازدید
کودهای مناسب برای هندوانه

کود برای هندوانه در مراحل مختلف رشد از اهمیت بالایی برخوردار است. بطور معمول برای داشتن محصول باکیفیت و بازارپسند بایستی از یک برنامه کوددهی مناسب استفاده شود. آشنایی با زمان کوددهی هندوانه، شناسایی بهترین کود برای این محصول وتأثیر کودهای لازم برای آن در هر مرحله از رشد نقش بسزایی در داشتن محصول با کیفیت و سالم دارد.

بهترین زمان برای کوددهی هندوانه موقعی است که ساقه های خزنده ی میوه شروع به رشد می کنند. استفاده از کود در این زمان سبب رشد حداکثری میوه می شود، در این زمان کود ازتبه صورت سرک به زمین داده می شود.قبل از آنکه هندوانه در زمین کشت شود بایستی آزمایش خاک از نظر مواد مغزی مانند گوگرد، پتاسیم و فسفات انجام شود. در این مرحله اغلب از کود اوره و کود مرغی همراه با آماده سازی زمین جهت کشت استفاده می شود.

برنامه کوددهی در زمان رشد برگهای حقیقی هندوانه

یکی دیگر از زمان هایی که هندوانه نیاز به کوددهی دارد هنگام رشد برگ های حقیقی است که حدودا یک هفته پس از کاشت نشا اتفاق می افتد. کود برای هندوانه در این زمان گیاه را تقویت کرده و مواد مغزی ابتدایی گیاه را تأمین می کند. استفاده از کودهای پتاسیم، نیتروژن و فسفر یا همان NPK توصیه می شود.

کوددهی ده روز پس از کاشت

پس از آنکه 10 روز از کاشت نشا هندوانه گذشت جهت مقاوم سازی گیاه در برابر تنش های محیطی بایستی از کود هیومیک اسید استفاده شود. مصرف کود در این زمان سبب افزایش رشد ریشه و استقرار بهتر آن در خاک می شود، بعلاوه بهبود جذب مواد مغزی توسط گیاه یکی دیگر از فواید مصرف کود در این مرحله از رشد این گیاه است. بهتر است کود هیومیک اسید پس از گذشت 10 روز از زمان کاشت همراه با اولین آبیاری استفاده شود.

کودهای مناسب برای گلدهی هندوانه

در مرحله ی قبل از گلدهی هندوانه لازم است از کودهایی که حاوی ریزمغزی هستند و فسفر و آمینواسید نیز در ترکیب آن وجود دارد، استفاده شود. کود برای هندوانه در این مرحله از رشد، گلدهی در گیاه راه تحریک کرده و قدرت آن را افزایش می دهد. پس از اینکه گیاه وارد مرحله میوه دهی شد به وجود سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم نیاز شدیدی پیدا می کند. استفاده از کود NPK 20:20:20 نیاز گیاه را تأمین خواهد کرد.

کود کلسیم برای هندوانه

یکی از علائم کمبود کلسیم در میوه هندوانه پوسیدگی گل گاه و ایجاد لکه ی سیاه رنگ در بخش انتهایی آن است. به همین دلیل استفاده از کود کلسیم در مرحله میوه دهی این گیاه توصیه می شود. کود کلسیم برای هندوانه اندازه میوه را افزایش می دهد، باعث می شود میوه ترک نخورد و از فرم گرد خود خارج نشود. یکی دیگر از فواید استفاده از کود کلسیم افزایش زمان انبارداری میوه می باشد. در بکارگیری کود برای هندوانه بایستی تعادل را رعایت کرد چرا که استفاده بیش از حد از کودهای ازته سبب کاهش کلسیم خاک می شود.

کود پتاسیم برای درشتی هندوانه

یکی دیگر از کودهایی که برای هندوانه توصیه می شود، کود پتاسیم تولید شرکت شمشاد شیمی است که خالص ترین کود پتاس در جهان می باشد. لازم بذکر است که کمبود پتاسیم در گیاه سبب کاهش رشد و زردی در قسمت انتهای ساقه و برگ می شود به همین دلیل برای داشتن محصول خوب و باکیفیت بایستی در برنامه کودی این محصول قرار گیرد. کود پتاسیم برای هندوانه بر روی قرمز شدن آن اثر می گذارد. همچنین کود پتاسیم باعث می شود محصول تولیدی گوشتی تر شود و دارای ویتامین c بیشتری باشد. یکی دیگر از اثرات کود پتاسیم برای هندوانه افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش محیطی و تغذیه ای است. درشت شدن هندوانه، سنتز مواد قندی و شیرین شدن آن و افزایش وزن و حجم میوه هندوانه از دیگر اثرات کود پتاسیم برای هندوانه می باشد.

اوره جهت کوددهی هندوانه

بهترین کود برای رشد هندوانه، کود ازت است. این کود به فرم های سولفات آمونیم، نیترات آمونیم و اوره در بازار وجود دارد. هندوانه در زمان اوایل رشد خود به میزان بالایی از نیتروژن نیاز دارد و در زمان میوه دهی نیازش به پتاسیم و فسفر بیشتر می شود. کوددهی نیتروژن در اوایل رشد گیاه باعث تحریک رشد گیاه و رویش برگ می شود. اگر از کود نیتروژن دار پس از رسیدن میوه هندوانه استفاده شود باعث رشد بیشتر شاخ و برگ شده و میوه رشد کمتری خواهد داشت. پس زمان بکارگیری کوددهی نیتروژن برای هندوانه بسیار اهمیت دارد.

کود مرغی برای هندوانه

کود مرغی یکی از بهترین کودهای آلی در جهان به حساب می آید. کشاورزان کوددهی با کود مرغی را در آغاز سال زراعی آغاز می کنند. مناسب ترین زمان استفاده از کودمرغی برای هندوانه فصل پائیز است. در این زمان کود مرغی به خوبی در خاک تجزیه شده و سبب انتقال بهتر عنصرهای مغزی مورد نیاز گیاه هندوانه به خاک می شود. کود مرغی برای هندوانه به دو فرم خام و فرآوری شده (پلیت) مورد استفاده قرار می گیرد. جهت تأمین مواد مغزی خاک قبل از کشت گیاه هندوانه استفاده از 2-4 تن کود مرغی به صورت خام یا پلیت برای هر هکتار از زمین زیر کشت توصیه می شود. گیاه هندوانه در خاک سبک رشد بهتری دارد، استفاده از کود مرغی در خاک زیر کشت گیاه هندوانه بافت آن را سبک می کند. بعلاوه استفاده از این محصل برای هندوانه باعث رشد سریع آن شده واثرات منفی تغییرات آب و هوایی بر روی گیاه هندوانه را خنثی می کند. افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها از دیگر فواید استفاده از کوددهی با این کود است. یکی دیگر از عواملی که در خاک زیر کشت گیاه هندوانه حائز اهمیت استPH خاک بود که بایستی حدود 6-7 باشد. کوددهی خاک با کود مرغی میزان PH را تنظیم می کند.

کود سفید

کود سفید یکی از انواع کودشیمیایی استفاده شده برای هندوانه است. این کود از دو ترکیب اصلی نیتروژن و ازت ساخته شده است. به کود سفید، کود نیتروژنی یا ازته نیز می گویند. این کود محلول در آب بوده به همین دلیل بعد از استفاده، خاک زیر کشت نیاز به آبیاری دارد تا جذب بیشتری توسط ریشه ی گیاه داشته باشد. کوددهی هندوانه با کود سفید باعث رسیدگی ظاهری و سفت شدن آن می شود اما به دلیل اینکه این کود از تولید لیکوپن (رنگدانه اصلی میوه) جلوگیری می کند قسمت گوشتی میوه سفید رنگ است. در استفاده از کود سفید بایستی احتیاط کرد چراکه باعث بروز سرطان در انسان می شود.

روش کوددهی هندوانه

آشنایی با نحوه ی کوددهی هندوانه بسیار مهم می باشد. اگر به صورت گرانول باشد در هنگام استفاده دقت کنید که به برگ های گیاه تماس نداشته باشد چراکه برگهای گیاه به کود حساس بوده و سریع صدمه می بیند. حتما به این نکته توجه کنید که پس از کوددهی هندوانه ، آبیاری انجام دهید تا ریشه گیاه بتواند به خوبی از مواد مغزی تغذیه کند. نحوه ی کود برای هندوانه با هیومیک اسید بدین شکل است که پس از استفاده بایستی آبیاری صورت گیرد.اگر خاک زیر کشت قلیایی و شور بود عمل تکرار در استفاده از کود هیومیک اسید توصیه می شود. عمده کودهای NPK به صورت محلول پاشی استفاده می شوند. بهتر است برای حل شدن سریع تر کودهای پودری ابتدا به تدریج در ظرف مورد نظر اضافه شده و سپس به منبع اصلی منتقل شود. کود کلسیم برای هندوانه نیز به صورت محلول پاشی استفاده می شود.

اشتراک گذاری
سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
ورود به سایت